رازهای موفقیت در ساخت ویدیو: کوله باری از تجربیات نی نی سایت
ساخت ویدیو این روزها به یکی از محبوب ترین راه ها برای اشتراک گذاری ایده ها، آموزش ها و حتی سرگرمی تبدیل شده است. اما رسیدن به یک ویدیوی با کیفیت و جذاب، نیازمند تجربه و نکاتی ظریف است. در این پست، قصد داریم 16 مورد از مهمترین تجربیاتی که از کاربران نی نی سایت در زمینه ساخت ویدیو جمع آوری کرده ایم را با شما به اشتراک بگذاریم.

این تجربیات حاصل سال ها فعالیت و آزمون و خطای کاربران این انجمن پرطرفدار است و میتواند به شما در مسیر ساخت ویدیوهای بهتر و حرفه ای تر کمک کند.
- ✔ نورپردازی مناسب، کلید یک ویدیوی با کیفیت است. از نور طبیعی یا سافت باکس استفاده کنید.
- ✔ صدای واضح و رسا، از تصاویر با کیفیت هم مهم تر است. از میکروفون مناسب استفاده کنید و نویز محیط را حذف کنید.
- ✔ قبل از شروع فیلمبرداری، سناریو یا طرح کلی ویدیو را مشخص کنید. این کار به شما کمک می کند تا از هدر رفتن وقت جلوگیری کنید.
- ✔ از تدوین مناسب غافل نشوید. یک تدوین خوب میتواند یک ویدیوی معمولی را به یک ویدیوی جذاب تبدیل کند.
- ✔ برای جلب توجه مخاطب در ثانیه های اول ویدیو، از یک قلاب (Hook) استفاده کنید.
- ✔ از موسیقی پس زمینه مناسب استفاده کنید، اما دقت کنید که صدای موسیقی از صدای شما بلندتر نباشد.
- ✔ از زیرنویس برای ویدیوهای خود استفاده کنید، مخصوصا اگر ویدیو آموزشی است.
- ✔ برای ویدیوهای خود یک تصویر بند انگشتی (Thumbnail) جذاب طراحی کنید.
- ✔ از ابزارهای تدوین ویدیو به درستی استفاده کنید. آشنایی با این ابزارها میتواند به شما کمک کند تا ویدیوهای بهتری بسازید.
- ✔ قبل از انتشار ویدیو، آن را چند بار تماشا کنید و از نبود اشتباهات مطمئن شوید.
- ✔ از بازخورد مخاطبان خود استفاده کنید و سعی کنید در ویدیوهای بعدی، اشتباهات خود را اصلاح کنید.
- ✔ به حقوق کپی رایت احترام بگذارید و از بهرهگیری از محتوای دیگران بدون اجازه خودداری کنید.
- ✔ در انتخاب موضوع ویدیو دقت کنید و موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید و در آن تخصص دارید.
- ✔ برای ویدیوهای خود یک لحن و سبک خاص انتخاب کنید و سعی کنید آن را در تمام ویدیوها حفظ کنید.
- ✔ از خلاقیت خود استفاده کنید و سعی کنید ویدیوهای منحصر به فرد بسازید.
- ✔ به طور منظم ویدیو منتشر کنید تا مخاطبان خود را حفظ کنید.
ساخت ویدیو: تجربیات نی نی سایتی ها در یک نگاه!
1. نورپردازی، کلید طلایی ویدیوهای با کیفیت
نور خوب، مهمترین فاکتور یک ویدئوی جذاب است. از نور طبیعی استفاده کنید و اگر نور مصنوعی استفاده میکنید، مطمئن شوید که نور یکنواخت و بدون سایههای مزاحم باشد. خیلی از کاربران نی نی سایت تاکید داشتند که حتی یک رینگ لایت ساده هم میتونه تفاوت چشمگیری ایجاد کنه. یه راه دیگه هم اینه که از پنجره نور بگیرید. ولی حواستون باشه که پشت به پنجره نباشید!سعی کنید نور از روبرو یا کمی از زاویه بتابه تا صورتتون رو خوب روشن کنه. مواظب باشید نور خیلی زیاد نباشه که صورتتون رو سفید نشون بده. اگه میتونید یه سافت باکس بگیرید تا نور نرم تر بشه. یه نکته مهم هم اینه که رنگ نور رو هم در نظر بگیرید. نور سرد یا گرم میتونه حس و حال ویدیو رو عوض کنه.
2. صدا، مهمتر از تصویر!
صدای واضح و رسا، از تصویر با کیفیت پایینتر، اهمیت بیشتری دارد. از میکروفون با کیفیت استفاده کنید و در محیط ساکت ضبط کنید. خیلیا تو نی نی سایت گفته بودن که حتی یه میکروفون یقه ای ارزون قیمت هم خیلی بهتر از میکروفون خود گوشیه. یه راه دیگه هم اینه که موقع ضبط صدا، یه پتو دور خودتون بندازید تا صدا اکو نشه. میتونید از نرم افزارهای ویرایش صدا برای حذف نویز و بهبود کیفیت صدا استفاده کنید. مطمئن بشید که صدای محیط اطراف خیلی بلند نباشه. اگه میخواید موسیقی متن بذارید، حتماً دقت کنید که صداش خیلی بلند نباشه و صدای شما رو نپوشونه. یه نکته مهم هم اینه که قبل از ضبط، چند بار صداتون رو تست کنید تا مطمئن بشید همه چیز خوبه.
3. فیلمبرداری با موبایل، شدنی اما با رعایت اصول
برای شروع، لازم نیست تجهیزات حرفهای بخرید. با موبایل هم میتوانید ویدیوهای خوبی بسازید، فقط کافیست به نکات کلیدی توجه کنید. کاربرهای نی نی سایت میگفتن که گوشی های جدید کیفیت دوربین خوبی دارن و میشه باهاشون ویدیوهای خوبی گرفت. موقع فیلمبرداری، گوشی رو ثابت نگه دارید. میتونید از سه پایه استفاده کنید. از حالت HDR استفاده کنید تا نور و رنگ ها بهتر ثبت بشن. حواستون باشه که لنز دوربین تمیز باشه. از فلش موبایل استفاده نکنید، چون نورش خیلی تیزه و باعث میشه صورتتون بد بیفته. فضای ذخیره سازی گوشیتون رو چک کنید که موقع فیلمبرداری کم نیارید.
4. تدوین، رمز جذابیت ویدیو
تدوین خوب، میتواند یک ویدئوی ساده را به یک اثر جذاب تبدیل کند. نرم افزارهای تدوین زیادی وجود دارند که میتوانید از آنها استفاده کنید. تو نی نی سایت خیلیا میگفتن که با نرم افزار InShot میشه خیلی راحت با گوشی ویدیو رو تدوین کرد. میتونید از نرم افزارهای کامپیوتری مثل Premiere Pro یا Final Cut Pro هم استفاده کنید، ولی یکم پیچیده ترن. موقع تدوین، حواستون باشه که ریتم ویدیو خیلی تند یا خیلی کند نباشه. از ترنزیشن های مناسب استفاده کنید تا ویدیو جذاب تر بشه. میتونید به ویدئوتون متن، تصویر و موسیقی اضافه کنید. یه نکته مهم هم اینه که قبل از انتشار، چند بار ویدیو رو ببینید تا مطمئن بشید هیچ اشتباهی توش نیست.
5. سناریو، راهی به سوی ویدئوی هدفمند
قبل از شروع فیلمبرداری، یک سناریو برای ویدئوی خود بنویسید. این کار به شما کمک میکند تا ویدئوی هدفمند و سازماندهی شدهای داشته باشید. کاربرهای نی نی سایت میگفتن که با نوشتن سناریو، دیگه وسط فیلمبرداری گیج نمیشن و میدونن چی میخوان بگن. تو سناریو، مشخص کنید که میخواید چه موضوعی رو مطرح کنید، چه نکاتی رو بگید و چه نتیجه ای بگیرید. میتونید سناریو رو به قسمت های کوچیک تقسیم کنید تا فیلمبرداری راحت تر بشه. نیازی نیست سناریو خیلی دقیق و حرفه ای باشه، فقط کافیه یه چارچوب کلی داشته باشید. موقع فیلمبرداری، سعی کنید به سناریو پایبند باشید، ولی اگه یه ایده جدید به ذهنتون رسید، میتونید تغییرش بدید. یه نکته مهم هم اینه که سناریو رو متناسب با مخاطب هاتون بنویسید.
6. مخاطب شناسی، شرط موفقیت
قبل از ساخت ویدیو، مخاطبان خود را بشناسید. این کار به شما کمک میکند تا ویدئویی بسازید که برای آنها جذاب و مفید باشد. تو نی نی سایت خیلی تاکید شده بود که بدون شناخت مخاطب، ویدیو ساختن مثل تیر تو تاریکی زدنه. سعی کنید بدونید مخاطباتون چه سنی دارن، به چه موضوعاتی علاقه دارن و دنبال چه اطلاعاتی هستن. میتونید از نظرسنجی و پرسشنامه برای شناخت مخاطباتون استفاده کنید. به کامنت ها و نظرات مخاطباتون توجه کنید و سعی کنید نیازهاشون رو برطرف کنید. محتوای ویدئوهاتون رو متناسب با سلیقه و نیاز مخاطباتون تولید کنید. یه نکته مهم هم اینه که همیشه سعی کنید با مخاطباتون ارتباط برقرار کنید و باهاشون تعامل داشته باشید.
7. انتخاب موضوع جذاب، گامی به سوی دیده شدن
موضوع ویدئوی شما باید برای مخاطبان جذاب و جدید باشد. سعی کنید موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید و در آن تخصص دارید. کاربرهای نی نی سایت میگفتن که انتخاب موضوع تکراری، یعنی هدر دادن وقت. دنبال موضوعاتی باشید که ترند شدن و تو شبکه های اجتماعی زیاد دیده میشن. میتونید از سوالات و مشکلاتی که مخاطباتون دارن، برای پیدا کردن موضوع استفاده کنید. سعی کنید موضوع رو از زاویه جدیدی مطرح کنید تا متفاوت به نظر برسه. موضوعاتی رو انتخاب کنید که بهشون علاقه دارید، چون اینطوری با انگیزه بیشتری ویدیو میسازید. یه نکته مهم هم اینه که قبل از شروع ساخت ویدیو، تحقیق کنید و مطمئن بشید که موضوعتون ارزش وقت گذاشتن رو داره.
8. کوتاه و مفید، بهترین فرمت ویدیو
ویدیوهای کوتاه و مفید، شانس بیشتری برای دیده شدن دارند. سعی کنید ویدئوی خود را در کوتاهترین زمان ممکن، به مخاطب ارائه دهید. تو نی نی سایت خیلیا میگفتن که حوصله دیدن ویدیوهای طولانی رو ندارن. سعی کنید ویدئوهاتون رو زیر 5 دقیقه نگه دارید. مهمترین اطلاعات رو اول ویدیو بذارید تا مخاطب رو جذب کنید. از حاشیه پردازی و پر حرفی خودداری کنید. موقع تدوین، قسمت های اضافی ویدیو رو حذف کنید. یه نکته مهم هم اینه که سعی کنید ویدئوهاتون رو با یه پیام واضح و مختصر تموم کنید.
9. خلاقیت، چاشنی ویدئوی شما
از خلاقیت خود در ساخت ویدیو استفاده کنید. ایدههای جدید و نوآورانه، میتوانند ویدئوی شما را از سایر ویدیوها متمایز کنند. کاربرهای نی نی سایت میگفتن که کپی برداری از بقیه، هیچوقت نتیجه خوبی نداره. دنبال ایده های جدید و نوآورانه باشید. از زوایای دید مختلف به موضوع نگاه کنید. از جلوه های ویژه و انیمیشن استفاده کنید. سعی کنید یه سبک خاص خودتون رو داشته باشید. یه نکته مهم هم اینه که از امتحان کردن چیزهای جدید نترسید.
10. انتشار در شبکههای اجتماعی، راهی برای دیده شدن
ویدئوی خود را در شبکههای اجتماعی مختلف منتشر کنید. این کار به شما کمک میکند تا ویدئوی شما به دست مخاطبان بیشتری برسد. تو نی نی سایت خیلی تاکید شده بود که بدون انتشار، ویدیو ساختن بی فایده است. شبکه های اجتماعی مناسب با موضوع ویدئوتون رو انتخاب کنید. از هشتگ های مرتبط استفاده کنید. با اینفلوئنسرها همکاری کنید. ویدئوهاتون رو تو استوری و پست های مختلف به اشتراک بذارید. یه نکته مهم هم اینه که با مخاطباتون تو شبکه های اجتماعی تعامل داشته باشید.
11. کپشن جذاب، دروازه ورود به ویدیو
یک کپشن جذاب و مرتبط برای ویدئوی خود بنویسید. کپشن شما باید مخاطبان را ترغیب کند تا ویدئوی شما را تماشا کنند. کاربرهای نی نی سایت میگفتن که کپشن خوب، میتونه یه ویدئوی معمولی رو پر بازدید کنه. تو کپشن، خلاصه ای از موضوع ویدیو رو بنویسید. از کلمات کلیدی استفاده کنید. یه سوال جذاب بپرسید. مخاطبان رو به تعامل دعوت کنید. یه نکته مهم هم اینه که کپشن رو متناسب با لحن و سبک ویدئوتون بنویسید.
12. کاور جذاب، اولین تاثیر
یک کاور جذاب و مرتبط برای ویدئوی خود طراحی کنید. کاور شما باید مخاطبان را جذب کند تا روی ویدئوی شما کلیک کنند. تو نی نی سایت خیلی تاکید شده بود که کاور خوب، نصف راه رو رفته. از تصاویر با کیفیت بالا استفاده کنید. از رنگ های جذاب و چشم نواز استفاده کنید. متن کوتاهی رو روی کاور بنویسید که موضوع ویدیو رو مشخص کنه. یه نکته مهم هم اینه که کاور رو متناسب با سلیقه مخاطباتون طراحی کنید.
13. تحلیل و بررسی، کلید پیشرفت
نتایج ویدیوهای خود را تحلیل و بررسی کنید. این کار به شما کمک میکند تا نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کنید و در ویدیوهای بعدی، عملکرد بهتری داشته باشید. کاربرهای نی نی سایت میگفتن که تحلیل داده ها، مثل یه نقشه راهه. تعداد بازدیدها، لایک ها، کامنت ها و اشتراک گذاری ها رو بررسی کنید. نرخ تعامل مخاطبان رو بررسی کنید. از ابزارهای تحلیل ویدیو استفاده کنید. یه نکته مهم هم اینه که از اشتباهاتتون درس بگیرید و سعی کنید ویدیوهای بهتری بسازید.
14. صبر و پشتکار، لازمه موفقیت
ساخت ویدیو، یک فرایند زمانبر و چالشبرانگیز است. برای رسیدن به موفقیت، باید صبور و پشتکار داشته باشید. تو نی نی سایت خیلی ها میگفتن که ناامید نشن و به کارشون ادامه بدن. از شکست ها درس بگیرید. به خودتون انگیزه بدید. از دیگران کمک بگیرید. یه نکته مهم هم اینه که از ساخت ویدیو لذت ببرید.
15. بهرهگیری از موسیقی متن مناسب
موسیقی متن مناسب، حس و حال ویدیو را تقویت میکند. موسیقی را با دقت انتخاب کنید و مطمئن شوید که با محتوای ویدئوی شما همخوانی دارد. کاربرهای نی نی سایت توصیه میکردند که از موسیقی های بدون کپی رایت استفاده کنید. موسیقی را متناسب با موضوع و ریتم ویدیو انتخاب کنید. صدای موسیقی نباید خیلی بلند باشد که صدای گوینده را بپوشاند. از سایت های مختلف میتوانید موسیقی های رایگان دانلود کنید. موسیقی مناسب میتواند تاثیرگذاری ویدیو را چند برابر کند.
16. تست قبل از انتشار
تجربیات نی نی سایت در ساخت ویدیو: 16 نکته کلیدی
قبل از انتشار نهایی، ویدیو را به طور کامل تست کنید. مطمئن شوید که همه چیز درست است و هیچ مشکلی وجود ندارد. کاربرهای نی نی سایت تاکید داشتند که قبل از انتشار، یک بار ویدیو را از ابتدا تا انتها ببینید. کیفیت صدا و تصویر را بررسی کنید. مطمئن شوید که زیرنویس ها درست نمایش داده می شوند. لینک ها و دکمه ها را تست کنید. از یک نفر دیگر بخواهید ویدیو را ببیند و نظرش را بگوید.
1. نورپردازی مناسب، کلید زیبایی ویدیو
فرقی نمیکند با موبایل فیلم میگیرید یا دوربین حرفهای، نورپردازی مناسب معجزه میکند.تجربه نی نی سایتیها نشان داده نور طبیعی بهترین گزینه است.اگر نور طبیعی کافی ندارید، از سافتباکس یا رینگ لایت استفاده کنید.به جهت نور دقت کنید.نور از پشت سوژه میتواند باعث سایههای تیره شود و کیفیت تصویر را پایین بیاورد.نور از روبرو معمولاً بهترین حالت است.نورهای رنگی میتوانند جلوه خاصی به ویدیو ببخشند، اما استفاده بیش از حد از آنها میتواند نتیجه معکوس داشته باشد.سعی کنید نور یکنواختی داشته باشید.
تغییرات ناگهانی نور در حین فیلمبرداری میتواند آزاردهنده باشد.
اگر از نور مصنوعی استفاده میکنید، به دمای رنگ نور توجه کنید.نورهای خیلی سرد یا خیلی گرم میتوانند رنگ پوست را غیرطبیعی نشان دهند.بازتاب نور از سطوح سفید میتواند به روشنتر شدن فضا کمک کند.از سایههای مزاحم روی صورت سوژه خودداری کنید.
2. صدای واضح، شرط اساسی دیده شدن
صدای بد میتواند حتی بهترین ویدیو را هم غیرقابل تماشا کند. حتماً از میکروفون خارجی استفاده کنید. میکروفونهای یقهای یا میکروفونهای USB گزینههای خوبی هستند. در یک محیط ساکت فیلمبرداری کنید. صدای خیابان، صدای همسایهها و سایر صداهای مزاحم میتوانند کیفیت صدا را پایین بیاورند. اگر امکان فیلمبرداری در یک محیط ساکت را ندارید، از نرمافزارهای حذف نویز استفاده کنید. هنگام صحبت کردن، واضح و رسا صحبت کنید. از صحبت کردن خیلی سریع یا خیلی آهسته خودداری کنید. فاصله مناسب بین دهان و میکروفون را رعایت کنید. خیلی نزدیک بودن به میکروفون میتواند باعث ایجاد صدای “پاپ” شود. بعد از ضبط، حتماً صدا را ادیت کنید و نویزها را حذف کنید. از موسیقی پسزمینه مناسب استفاده کنید. موسیقی نباید صدای گوینده را بپوشاند.
3. تدوین حرفهای، راز جذابیت ویدیو
تدوین ویدیو فرآیندی است که به ویدیو جان میبخشد. از نرمافزارهای تدوین ویدیو مانند Adobe Premiere Pro، Final Cut Pro یا Filmora استفاده کنید. ویدیوهای خود را خیلی طولانی نکنید. مخاطب امروزی حوصله ویدیوهای طولانی را ندارد. از ترانزیشنهای مناسب استفاده کنید. ترانزیشنها نباید خیلی شلوغ و آزاردهنده باشند. از افکتهای صوتی و تصویری مناسب استفاده کنید. افکتها باید به جذابیت ویدیو کمک کنند، نه اینکه آن را شلوغ کنند. زیرنویس اضافه کنید. زیرنویس به مخاطبانی که ناشنوا هستند یا زبان شما را متوجه نمیشوند کمک میکند. از رنگهای مناسب در تدوین ویدیو استفاده کنید. رنگها میتوانند احساسات مختلفی را در مخاطب برانگیزند. به ریتم ویدیو توجه کنید. ویدیو باید ریتم مناسبی داشته باشد تا مخاطب خسته نشود.
4. تجهیزات مناسب، تسهیل کننده کار
اگر میخواهید ویدیوهای باکیفیتی بسازید، به تجهیزات مناسب نیاز دارید. البته لازم نیست از همان ابتدا گرانترین تجهیزات را بخرید. یک دوربین با کیفیت (حتی دوربین موبایلهای جدید) میتواند شروع خوبی باشد. میکروفون خارجی، مهمترین تجهیزاتی است که باید داشته باشید. سهپایه برای ثابت نگه داشتن دوربین ضروری است. نورپردازی مناسب، کیفیت تصویر را به شدت بالا میبرد. کامپیوتر قدرتمند برای تدوین ویدیو لازم است. نرمافزارهای تدوین ویدیو را تهیه کنید.
5. محتوای ارزشمند، عامل اصلی موفقیت
مهمترین عامل موفقیت یک ویدیو، محتوای آن است. محتوای شما باید ارزشمند، مفید و جذاب باشد. قبل از شروع فیلمبرداری، حتماً یک سناریو بنویسید. سناریو به شما کمک میکند تا منظمتر و هدفمندتر فیلمبرداری کنید. موضوعات مورد علاقه مخاطبان خود را پیدا کنید و در مورد آنها ویدیو بسازید. از کلمات کلیدی مناسب در عنوان و توضیحات ویدیو استفاده کنید تا ویدیو شما در نتایج جستجو دیده شود. با مخاطبان خود تعامل داشته باشید و به سوالات آنها پاسخ دهید. از ویدیوهای دیگران الهام بگیرید، اما سعی کنید خلاقیت خود را نیز به کار ببرید. به بازخوردهای مخاطبان خود توجه کنید و ویدیوهای خود را بر اساس آنها بهبود ببخشید.
6. انتخاب زاویه مناسب دوربین
زاویه دوربین تاثیر زیادی بر حس و حال ویدیو دارد. از زوایای مختلف استفاده کنید تا ویدیو شما جذابتر شود. زاویه دید اول شخص، مخاطب را در جریان اتفاقات قرار میدهد. زاویه دید سوم شخص، دید کلیتری از صحنه ارائه میدهد. زاویه دید بالا، حس ضعف و ناتوانی را القا میکند. زاویه دید پایین، حس قدرت و تسلط را القا میکند. سعی کنید از زاویههای خلاقانه استفاده کنید تا ویدیو شما از سایر ویدیوها متمایز شود. هنگام انتخاب زاویه دوربین، به پیام اصلی ویدیو توجه کنید.
7. رعایت قانون یک سوم
قانون یک سوم یکی از اصول مهم در ترکیببندی تصویر است. این قانون به شما کمک میکند تا تصاویر جذابتری ایجاد کنید. تصویر را به 9 قسمت مساوی تقسیم کنید. نقاط مهم صحنه را در محل تلاقی خطوط قرار دهید. این قانون به ایجاد تعادل و هماهنگی در تصویر کمک میکند. رعایت قانون یک سوم، توجه مخاطب را به نقاط مهم تصویر جلب میکند. البته این قانون همیشه لازم الاجرا نیست، اما رعایت آن در بیشتر موارد مفید است. با تمرین، میتوانید به صورت غریزی قانون یک سوم را در ترکیببندی تصویر خود رعایت کنید.
8. بهرهگیری از موسیقی پسزمینه مناسب
موسیقی پسزمینه میتواند تاثیر زیادی بر حس و حال ویدیو داشته باشد. از موسیقی مناسب با موضوع ویدیو استفاده کنید. موسیقی نباید صدای گوینده را بپوشاند. از موسیقیهای دارای حق کپیرایت استفاده نکنید. میتوانید از سایتهای ارائه دهنده موسیقی رایگان استفاده کنید. موسیقی باید با ریتم ویدیو هماهنگ باشد. تغییرات ناگهانی موسیقی میتواند آزاردهنده باشد. انتخاب موسیقی مناسب، به جذابیت ویدیو کمک میکند.
9. ویرایش رنگ (Color Grading)
ویرایش رنگ، فرآیندی است که به ویدیو جلوه سینمایی میبخشد. با بهرهگیری از نرمافزارهای تدوین ویدیو، میتوانید رنگها را ویرایش کنید. رنگها میتوانند احساسات مختلفی را در مخاطب برانگیزند. از رنگهای هماهنگ با موضوع ویدیو استفاده کنید. سعی کنید رنگها را به صورت طبیعی ویرایش کنید. ویرایش بیش از حد رنگها میتواند نتیجه معکوس داشته باشد. با تمرین، میتوانید مهارت خود را در ویرایش رنگ افزایش دهید. ویرایش رنگ، به ویدیو شما جلوه حرفهای میبخشد.
10. ایجاد یک اینترو (Intro) جذاب
اینترو، ابتدای ویدیو است که باید جذاب و گیرا باشد. یک اینترو خوب میتواند مخاطب را ترغیب کند تا ویدیو را تا انتها تماشا کند. اینترو نباید خیلی طولانی باشد. از لوگو و نام کانال خود در اینترو استفاده کنید. از موسیقی و جلوههای بصری جذاب در اینترو استفاده کنید. اینترو باید با موضوع ویدیو هماهنگ باشد. یک اینترو خوب، به ویدیو شما هویت میبخشد. با خلاقیت، میتوانید یک اینترو منحصربهفرد ایجاد کنید.
11. بهرهگیری از کال تو اکشن (Call to Action)
کال تو اکشن، یک درخواست از مخاطب است که او را ترغیب میکند تا یک عمل خاص را انجام دهد. میتوانید از مخاطبان بخواهید تا کانال شما را سابسکرایب کنند، ویدیو را لایک کنند یا نظر خود را بنویسند. کال تو اکشن باید واضح و مختصر باشد. کال تو اکشن را در انتهای ویدیو قرار دهید. از مخاطبان تشکر کنید که ویدیو شما را تماشا کردهاند. کال تو اکشن، به افزایش تعامل با مخاطبان کمک میکند. با بهرهگیری از کال تو اکشن، میتوانید مخاطبان را به انجام کارهای مورد نظر خود ترغیب کنید. کال تو اکشن، یک ابزار قدرتمند برای بازاریابی ویدئویی است.
12. صبور باشید و ناامید نشوید
ساخت ویدیو کار آسانی نیست و نیاز به صبر و پشتکار دارد. اگر ویدیوهای شما در ابتدا بازدید زیادی نداشتند، ناامید نشوید و به کار خود ادامه دهید. با تمرین و کسب تجربه، میتوانید مهارت خود را در ساخت ویدیو افزایش دهید. از اشتباهات خود درس بگیرید و سعی کنید آنها را تکرار نکنید. به بازخوردهای مخاطبان خود توجه کنید و ویدیوهای خود را بر اساس آنها بهبود ببخشید. با تلاش و پشتکار، میتوانید به یک ویدیو ساز حرفهای تبدیل شوید. موفقیت در ساخت ویدیو، نیاز به زمان و تلاش دارد. هرگز از یادگیری دست نکشید و همیشه به دنبال کسب دانش جدید باشید.
13. یافتن یک نیچ (Niche) خاص
به جای ساخت ویدیو در مورد موضوعات کلی، سعی کنید یک نیچ (Niche) خاص را پیدا کنید و در آن زمینه فعالیت کنید. این کار به شما کمک میکند تا مخاطبان هدفمندتری را جذب کنید. یک نیچ خاص، به شما کمک میکند تا از سایر کانالها متمایز شوید. فعالیت در یک نیچ خاص، به شما امکان میدهد تا دانش و تخصص خود را در آن زمینه افزایش دهید. انتخاب نیچ مناسب، یکی از عوامل مهم موفقیت در ساخت ویدیو است. با تحقیق و بررسی، میتوانید نیچ مناسب خود را پیدا کنید. فعالیت در یک نیچ خاص، به شما کمک میکند تا یک جامعه مخاطب وفادار ایجاد کنید. تمرکز بر یک نیچ خاص، به شما امکان میدهد تا منابع خود را به طور موثرتری مدیریت کنید.
14. بهرهگیری از تگ های مناسب
تگ ها، کلمات کلیدی هستند که به یوتیوب کمک می کنند تا موضوع ویدئوی شما را درک کند و آن را به مخاطبان مناسب نشان دهد. از تگ های مرتبط با موضوع ویدیو استفاده کنید. از ترکیب تگ های کلی و تخصصی استفاده کنید. به تعداد تگ ها توجه کنید (یوتیوب معمولا 5-10 تگ را توصیه می کند). از ابزارهای جستجوی کلمات کلیدی برای پیدا کردن تگ های مناسب استفاده کنید. تگ ها، به افزایش بازدید ویدئوی شما کمک می کنند. از تگ هایی که بازدید زیادی دارند اما ارتباطی به موضوع ویدیو ندارند استفاده نکنید، زیرا این کار میتواند به رتبه ویدئوی شما آسیب بزند.
15. تبلیغ ویدیوها در شبکه های اجتماعی
بعد از انتشار ویدیو در یوتیوب، آن را در شبکه های اجتماعی خود به اشتراک بگذارید تا افراد بیشتری از آن مطلع شوند. از یک کپشن جذاب برای به اشتراک گذاشتن ویدیو استفاده کنید. از هشتگ های مرتبط با موضوع ویدیو استفاده کنید. از دوستان و آشنایان خود بخواهید تا ویدیو شما را به اشتراک بگذارند. تبلیغ ویدیوها در شبکه های اجتماعی، به افزایش بازدید و سابسکرایب کمک می کند. در گروه ها و کانال های مرتبط با موضوع ویدیو، آن را معرفی کنید (البته با رعایت قوانین گروه/کانال). با تبلیغ مناسب، میتوانید ویدیوهای خود را به مخاطبان هدفمندتری نشان دهید.
16. تحلیل آمار و ارقام
تجربیات ساخت ویدیو: خلاصه نی نی سایت – 16 نکته کلیدی
به طور منظم آمار و ارقام ویدیوهای خود را در یوتیوب آنالیتیکس بررسی کنید تا متوجه شوید کدام ویدیوها عملکرد بهتری داشته اند و چرا. به نرخ کلیک (CTR)، میانگین زمان تماشا و حفظ مخاطب توجه کنید. بر اساس این اطلاعات، ویدیوهای بعدی خود را بهینه سازی کنید. آنالیتیکس یوتیوب، اطلاعات ارزشمندی را در اختیار شما قرار می دهد. با تحلیل داده ها، میتوانید استراتژی محتوای خود را بهبود ببخشید. درک رفتار مخاطبان، کلید موفقیت در یوتیوب است. بهترین زمان انتشار ویدیو را بر اساس آمار مخاطبان خود پیدا کنید.
1. نورپردازی مناسب، رمز یک ویدیوی حرفهای
خیلی از مامانها تو نی نی سایت تاکید داشتن که نور خوب، خیلی مهمه. فرقی نمیکنه با نور طبیعی کار کنید یا نور مصنوعی، مهم اینه که صورتتون خوب دیده بشه و سایههای تند نداشته باشید. یه پیشنهاد خوب بهرهگیری از سافت باکس یا رینگ لایته اگه نور طبیعی در دسترس ندارید. حتی یه چراغ مطالعه با یه کاغذ روغنی جلوی اون میتونه کارتون رو راه بندازه!نور از پشت اصلا مناسب نیست. سعی کنید منبع نور جلوی شما باشه. توی روزهای ابری کیفیت نور خیلی خوبه. از این فرصت استفاده کنید. اگه از لامپ استفاده میکنید، به رنگ نور دقت کنید. نور سفید بهتر از نور زرد هست. نور زیاد هم خوب نیست، باعث میشه صورتتون خیلی سفید و بی روح بشه.
2. صدا، مهمتر از تصویر
همه میگفتن که صدای خوب، خیلی مهمتر از تصویر با کیفیته. اگه صداتون واضح نباشه، کسی ویدیوتون رو تا آخر نگاه نمیکنه. سعی کنید از میکروفون استفاده کنید، حتی یه میکروفون ارزون قیمت هم از میکروفون خود گوشی بهتره. موقع ضبط، توی یه جای ساکت باشید که صدای مزاحم نباشه. اگه صدای بچه میاد، سعی کنید یه زمان دیگه ضبط کنید. میتونید از اپلیکیشنهای ویرایش صدا استفاده کنید تا صدا رو بهتر کنید. به فاصله میکروفون تا دهانتون دقت کنید. خیلی نزدیک نباشه که صدای نفسهاتون بیاد. اگه مجبورید توی یه جای پر سر و صدا ضبط کنید، میتونید از فیلترهای کاهش نویز استفاده کنید.
3. فیلمبرداری با گوشی، کافیه
نیازی نیست حتما دوربین حرفهای داشته باشید. خیلیها با گوشی هم ویدیوهای خیلی خوبی درست کردن. مهم اینه که گوشیتون دوربین خوبی داشته باشه و بتونید باهاش فیلمبرداری با کیفیت بالا انجام بدید. گوشی رو ثابت نگه دارید، یا از سه پایه استفاده کنید. موقع فیلمبرداری، دستتون نلرزه. به کادربندی دقت کنید. سرتون خیلی بالا یا خیلی پایین نباشه. فضای پشت سرتون رو هم در نظر بگیرید. مرتب و منظم باشه. قبل از شروع فیلمبرداری، حافظه گوشیتون رو چک کنید که فضای کافی داشته باشه.
4. سناریو داشته باشید
قبل از شروع فیلمبرداری، یه سناریو بنویسید. بدونید چی میخواید بگید و چه مراحلی داره. اینجوری جلوی دوربین هول نمیشید و میتونید راحتتر صحبت کنید. سناریو رو خیلی طولانی و پیچیده نکنید. فقط یه سری نکات کلیدی رو یادداشت کنید. میتونید سناریو رو روی یه کاغذ بنویسید و جلوی دوربین بذارید. ولی سعی کنید خیلی بهش نگاه نکنید، که مصنوعی نشه. با تمرین زیاد، میتونید بدون سناریو هم صحبت کنید.
5. ویرایش ویدیو رو یاد بگیرید
بعد از فیلمبرداری، باید ویدیوتون رو ویرایش کنید. قسمتهای بد رو حذف کنید، صدا رو تنظیم کنید، و یه سری افکت اضافه کنید. اپلیکیشنهای زیادی برای ویرایش ویدیو وجود داره، هم برای گوشی و هم برای کامپیوتر. یه اپلیکیشن ساده و کاربردی رو انتخاب کنید و کار باهاش رو یاد بگیرید. نیازی نیست خیلی حرفهای باشید، فقط یه سری کارهای اولیه رو بلد باشید کافیه. میتونید از آموزشهای آنلاین استفاده کنید. سعی کنید ویدیو رو خیلی طولانی نکنید. کوتاه و مختصر باشه. به موسیقی پس زمینه هم دقت کنید. یه موسیقی مناسب انتخاب کنید که با محتوای ویدیوتون هماهنگ باشه.
6. کاور جذاب، کلید جذب مخاطب
کاور ویدیوتون خیلی مهمه. یه کاور جذاب طراحی کنید که مخاطب رو ترغیب کنه ویدیو رو ببینه. از یه عکس با کیفیت و یه متن جذاب استفاده کنید. میتونید از اپلیکیشنهای طراحی کاور استفاده کنید. به سایز کاور هم دقت کنید. سایز مناسب برای یوتیوب 1280×720 پیکسل هست. رنگهای شاد و جذاب استفاده کنید. از چهره خودتون هم در کاور استفاده کنید. توی کاور، یه اشارهای به محتوای ویدیو داشته باشید.
7. عنوان مناسب انتخاب کنید
عنوان ویدیوتون هم خیلی مهمه. یه عنوان جذاب و مرتبط انتخاب کنید که مخاطب رو ترغیب کنه ویدیو رو ببینه. از کلمات کلیدی استفاده کنید که مخاطب با اون کلمات، ویدیوی شما رو پیدا کنه. عنوان رو خیلی طولانی نکنید. سعی کنید عنوان، سوال برانگیز باشه. از اعداد و ایموجیها هم میتونید در عنوان استفاده کنید. به عنوان ویدیوی رقبای خودتون هم نگاه کنید. توی عنوان، یه اشارهای به محتوای ویدیو داشته باشید.
8. توضیحات کامل بنویسید
توضیحات ویدیو هم خیلی مهمه. توی توضیحات، یه خلاصه از محتوای ویدیو بنویسید. از کلمات کلیدی استفاده کنید. لینکهای مرتبط رو هم در توضیحات قرار بدید. از هشتگها استفاده کنید. توضیحات رو خیلی طولانی نکنید. به توضیحات ویدیوی رقبای خودتون هم نگاه کنید. توی توضیحات، از مخاطب بخواهید که ویدیو رو لایک کنه و کانال رو سابسکرایب کنه.
9. هشتگهای مرتبط استفاده کنید
هشتگها به دیده شدن ویدیوی شما کمک میکنن. از هشتگهای مرتبط با محتوای ویدیوتون استفاده کنید. از هشتگهای عمومی و هشتگهای خاص استفاده کنید. به هشتگهای ویدیوی رقبای خودتون هم نگاه کنید. تعداد هشتگها رو زیاد نکنید. هشتگها رو هم در عنوان و هم در توضیحات استفاده کنید. میتونید از ابزارهای پیدا کردن هشتگهای ترند استفاده کنید.
10. تعامل با مخاطب
با مخاطبهای خودتون تعامل داشته باشید. به کامنتها جواب بدید و به سوالاتشون پاسخ بدید. اینجوری یه جامعه کاربری ایجاد میکنید که به ویدیوهاتون علاقهمند میشن. میتونید از مخاطبها بخواهید که سوالاتشون رو در کامنتها بپرسن. مسابقه بذارید و جایزه بدید. از مخاطبها بخواهید که نظراتشون رو در مورد ویدیوها بگن. ویدیوهایی بر اساس درخواست مخاطبها بسازید. از مخاطبها تشکر کنید.
11. صبور باشید
ساخت ویدیو و جذب مخاطب، زمان میبره. صبور باشید و ناامید نشید. به مرور زمان، مهارتتون بهتر میشه و مخاطبهای بیشتری جذب میکنید. به ویدیوی رقبای خودتون نگاه کنید و ازشون ایده بگیرید. از اشتباهاتتون درس بگیرید. همیشه سعی کنید ویدیوهای بهتری بسازید. هدفگذاری کنید و به سمت هدفتون حرکت کنید. از ساخت ویدیو لذت ببرید.
12. به روز باشید
همیشه به روز باشید و از ترندهای جدید باخبر باشید. ویدیوهایی در مورد موضوعات روز بسازید. از فرمتهای جدید و خلاقانه استفاده کنید. به ویدیوی رقبای خودتون نگاه کنید و ببینید چه کارهایی انجام میدن. از ابزارهای جدید و پیشرفته استفاده کنید. در دورههای آموزشی شرکت کنید. همیشه در حال یادگیری باشید.
13. تبلیغ کنید
ویدیوهاتون رو تبلیغ کنید. اینجوری مخاطبهای بیشتری ویدیوهاتون رو میبینن. میتونید از تبلیغات پولی استفاده کنید. ویدیوهاتون رو در شبکههای اجتماعی به اشتراک بذارید. با اینفلوئنسرها همکاری کنید. ویدیوهاتون رو در وبلاگها و سایتها تبلیغ کنید. در گروههای مرتبط عضو بشید و ویدیوهاتون رو به اشتراک بذارید. از دوستان و آشنایانتون بخواهید که ویدیوهاتون رو ببینن و به اشتراک بذارن.
14. زمانبندی داشته باشید
برای انتشار ویدیوها زمانبندی داشته باشید. اینجوری مخاطبها میدونن که کی باید منتظر ویدیوی جدید باشن. یه روز و ساعت مشخص رو برای انتشار ویدیوها انتخاب کنید. بهترین زمان برای انتشار ویدیو رو پیدا کنید. از ابزارهای زمانبندی انتشار ویدیو استفاده کنید. به زمانبندی انتشار ویدیوی رقبای خودتون هم نگاه کنید. به طور منظم ویدیو منتشر کنید. به مخاطبها اطلاع بدید که کی ویدیوی جدید منتشر میکنید.
15. کپی رایت رو رعایت کنید
کپی رایت خیلی مهمه. از محتوای دیگران بدون اجازه استفاده نکنید. از موسیقی و فیلمهای بدون کپی رایت استفاده کنید. اگه از محتوای دیگران استفاده میکنید، حتما منبع رو ذکر کنید. از ابزارهای تشخیص کپی رایت استفاده کنید. به قوانین کپی رایت یوتیوب احترام بذارید. اگه کپی رایت رو رعایت نکنید، ویدیوتون حذف میشه و ممکنه کانالتون مسدود بشه. محتوای اورجینال و خلاقانه تولید کنید.
16. از امکانات یوتیوب استفاده کنید
یوتیوب امکانات زیادی داره که میتونید ازشون برای بهبود ویدیوهاتون استفاده کنید. از کارتها و اند اسکرینها استفاده کنید. از زیرنویس استفاده کنید. از آنالیتیکس یوتیوب استفاده کنید. از امکانات درآمدزایی یوتیوب استفاده کنید. در انجمنهای یوتیوب عضو بشید. با دیگر یوتیوبرها همکاری کنید.







در اجرای یکی از پروژه های ویدیویی، متوجه شدم که تنظیم نور به تنهایی کافی نیست. تعادل سفید دوربین نقش کلیدی در کیفیت نهایی دارد و اغلب نادیده گرفته می شود. تست چند تنظیم مختلف قبل از فیلمبرداری اصلی می تواند از مشکلات بعدی جلوگیری کند.
موضوع صدابرداری هم همیشه چالش برانگیز است. زمانی که در محیط های شلوغ ضبط می کردم، استفاده از نرم افزارهای حذف نویز مانند Audacity واقعا کیفیت کار را بالا برد. اما بهترین راه این است که از ابتدا در محیطی ساکت ضبط کنید تا وقت کمتری برای ادیت تلف شود.
تدوین ویدیو گاهی اوقات سخت تر از خود فیلمبرداری است. من معمولا ابتدا همه فیلم ها را مرور می کنم و زمان های مرده را حذف می کنم، سپس سراغ اصلاح صدا و رنگ می روم. این ترتیب کار باعث می شود زمان کمتری برای تدوین صرف شود و نتیجه بهتری بگیرم.
من تو یک دوره آموزشی می خواستم ویدیو بسازم، اولش فکر میکردم نورپردازی چیز پیچیده ایه. بعد فهمیدم یه روز ابری میتونه بهترین نور رو برای ضبط داشته باشه. حتی از آفتاب مستقیم هم نتیجه بهتری گرفتم.
حساب نبودن صدای محیط یه مشکل بزرگ بود. یه بار مجبور شدم دوباره همه چیز رو ضبط کنم چون صداها توی تدوین درست نشدن. از اون موقع قبل از ضبط چک می کنم همه چیز ساکت باشه.
ویرایشو با یه برنامه ساده رو موبایل انجام می دادم. بعد فهمیدم بعضی افکت های ساده می تونه کلی کیفیت رو بالا ببره. یه کم زمان می بره ولی نتیجه اش رو می ارزه.
داشتن سناریو واقعا کمک کننده است. اولش فکر می کردم می تونم بدون برنامه ریزی صحبت کنم. بعدش فهمیدم بعضی وقت ها توضیحاتم پراکنده میشه. حالا همیشه نکات اصلی رو مینویسم.
انتشار در شبکه ها اجتماعی یه چالش دیگه است. فهمیدم هر پلتفرم زمان خاص خودش رو میخواد. مثلا تو اینستاگرام عصرها بهتر جواب میده. باید آزمون و خطا کرد.